Comedie, magie de calitate, magie slabă și acte copiate

„There is a perception, there is one reason why magic is generally considered by the public to be one of the lowest ranks of show-business ladder. There is a perception that it’s a talent you can buy in a store. It’s not. You can learn tricks to amuse your friends, that’s fine, that’s how we start, but if you want to be a performer, you’re not going to buy it in the store.” – Bob Cassidy

Am transcris cuvintele de mai sus dintr-un seminar despre mentalism. Îmi par foarte importante deoarece am văzut suficiente acte de magie/iluzionism până acum și îmi pare că mulți magicieni nu știu ce face un act de magie bun. Vă accept critica și vă invit la conversație dacă nu sunteți de acord.

E o diferență între a fi un magician și un entertainer care face trucuri. Un magician e o persoană care crează mister, iar un entertainer care face trucuri e o persoană care crează divertisment în care se folosește de o combinație de glume și mister pentru a obține râsete.

Un exemplu foarte clar de persoană care a produs momente de comedie în care se folosește de magie e Tommy Cooper.

Am mai transcris o parte dintr-un seminar care mi se pare că tratează cel mai bine idea asta.

Juan Tamariz lecture, recorded in The Kennedy Hotel London, 4th December 1998

„I think that comedy and magic are very difficult things to mix, it’s difficult to do, but I think it’s not necessary. […]
I saw more magicians that think it’s necessary to do comedy. I think you can do wonderful magic and never do a gag, a joke, you can do strong magic, emotional magic, and no trick, no gag is necessary. […]
It’s possible to do comedy, but the comedy must fit the style of the magician. There are 4 types of mixing magic and comedy:

  1. Comedy without magic, only about magic. You do a trick, a gag, a joke, it’s about cards, props; something like magic but it’s not magic, to get the reaction of comedy; it’s wonderful, it’s not a problem.
  2. Comedy with magic, for example the long card. When we do the long card it’s a good trick, probably because we force the card; the spectators don’t know that we force a card, but then we show the 3. “No” “Which is it?” “The 10 of spades”, and we show the long card, people laugh. They don’t care about the magic. they do only for a bit and then the magic is killed because the comedy is stronger and kills the effect. But it’s not a problem, perhaps our target at this moment is to put comedy, which is a wonderful thing, and people laugh and it’s all good. But magic is nothing in that moment.
  3. Magic with comedy. In some moments or situational comedy, in the good moment to put some comment because we want to comment something. („No, the clean hand!”)
  4. Comedy for magic (the most important), to help magic.
  • mental misdirection (decât să arate că are un double baker între 3 alte normale, zice – sunt toate roșii… pe spate)
  • physical misdirection (pentru o palmare, atrage atenția asupra unui joker întrebând: e asta cartea ta?)
  • loosening the audience (relaxează publicul pt un top change) //Do the secret moves on a relaxed moment. How to get a relaxed moment? Comedy.
  • setting up the audience (decât să zici că ai un pachet amestecat, mai bine pui un om să-l amestece într-un mod haios – „you’re the best shuffler in the whole world”) (free chosen card, face gluma cu take any card, no,no, any card,-trage pachetul înapoi- no,no, any card-iar trage pachetul înapoi)
  • time misdirection.
  • dramatising, if it makes the climax better.
  • outs (in case you missed a move, like a lapping, a switch)
  • comedy at the beginning is good to create a bond between audience members
  • to express oneself
  • the communicate with the spectators
  • to relax the spectators between strong magic

Nu cred că există cale corectă, tocmai de aceea susțin autenticitatea.

Magia de calitate e până la urmă cea care crează mister și cea a cărui subtext are implicații fantastice. Mentalismul funcționează bine din acest punct de vedere fiindcă implicațiile sunt „știu la ce te gândești”. O producție de bani e ceva ce și-ar dori oricine să facă, iar o rutină cu selecții multiple care pot fi produse instantaneu crează impresia că ai anumite aptitudini care îți dau avantaj fantastic la un joc de poker. Însă subiectul aceste e prea amplu pentru a fi tratat în câteva rânduri, de asta vă recomand lectura cărții lui Darwin Ortiz – Strong Magic.

Magia însă e singura artă în care poți cumpăra un act. În stand-up nu poți cumpăra glumele pe care nu le mai folosește un comedian de top. Iar ăsta e marele dezavantaj pe care îl au magicienii începători. Fiindcă obținem succes destul de repede ce ceva ce nu ne aparține, e destul de greu să devenim originali. Trebuie să riscăm să fim diferiți pentru a ne arăta propria personalitate, dar asta poate să nu ne aducă reacțiile dorite.

Personal, sunt de părere că un magician nu e un actor care joacă rolul unui magician. Expresia atât de celebră atribuită lui Houdini are o recursivitate ilogică; e ca și cum ai zice că apa e un lichid care se comportă ca apa. Dar sărind peste zicala asta, nu poți fi apreciat cu adevărat când nu ești cu adevărat autentic.

De aici intervine și problema copierii actelor. Jeff McBride a avut o serie de acte copiate, la care a răspuns printr-o scrisoare deschisă.

Dear Copy Cat Acts,

As a magic teacher, I wish to educate artists on how to protect their original material. I also want other performers to know that it is not ethical to copy other artists’ work without permission or agreements.

Young artists can prevent these situations from happening if they are well educated in the history of magic and well connected to the magic community. Here are three nuggets of wisdom for our students of the magical arts:

“Trust yourself. Think for yourself. Act for yourself. Speak for yourself. Be yourself. Imitation is suicide.”
— Marva Collins

“No man was ever great by imitation.”
–Samuel Johnson

“It is better to fail in originality than to succeed in imitation.”
— Herman Melville

Please look deep within yourself. Good things take time, energy and patience to grow. If you nurture your creativity, you will develop your own style and original work. If you cannot create your own original work, you can ask for permission before you decide to take other people’s material, art, or ideas and put them in your show. Often, other artists will help you with your projects. Personally, I really enjoy helping young magicians make good choices when it comes to performing on TV. A few simple emails or a phone call to the originators would have prevented a situation like this from happening. Let us all learn from this, and grow in our understanding of each other and our magical art.

Yours in magical community,
Jeff McBride, founder of The McBride Magic & Mystery School

Sunt de părere că trebuie să fim sinceri unii cu alți, dar în special sinceri cu noi înșine. Până la urmă avem aceeași pasiune și suntem printre puținii oameni care pot oferi momente unice în viața celor pe care îi întâlnesc. E natural să fim competitivi din punct de vedere financiar, fiindcă avem cu toții cam același segment de piață, dar sunt de părere că dacă vom coopera cu drag și vom depune efortul de a crea numere originale din punct de vedere al ideilor, al tehnicilor sau a prezentării folosite vom schimba mentalitatea tuturor celor cu care vom interacționa într-un mod pozitiv.

Vă las cu un segment din Tarbell.

SEE OTHER MAGICIANS AT WORK–
Grasp every opportunity to see magicians at work. You can learn a great deal if you go to a performance with an open mind and look for things to learn. Watch the professional. Notice how he presents his program. Watch for these things:

1–How he enters.
2–How he leaves the stage.
3–His speed of working.
4–How he reaches a climax.
5–His use of misdirection.
6–His patter.
7–All his means of adding to his SHOWMANSHIP.

When attending a program given by a magician, do all you can to help him, for he has the same interests at heart which you have and naturally you want him to succeed. Encourage him in his work. Tell your friends that he is playing in town. Always speak well of your brother magicians and of the Art of Magic. Doing so adds to your own prestige as well as to the prestige of others. It is usually the case that when we do a good turn for another, the reward comes back to us.
If some magician comes to your town and you want to meet him, you can manage to introduce yourself to him. He will be glad to meet you as you have a great common interest. However, do not be too insistent. Remember that he is a busy man, and you must be considerate if you desire to win his regard. Do not just loiter around and waste his time. Use good judgment. You may invite him to your home, perhaps for luncheon or dinner. You may have a little effect which you can show him, and he in turn will, no doubt, reciprocate. In this way you establish a basis of friendship which may mean a great deal to you.

One response to “Comedie, magie de calitate, magie slabă și acte copiate

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s